Kläppi AB grundades av mig- Emma Ebermark som efter mina designstudier återvände till min hembygd Nilivaara i norra Lappland. Tanken att jag en dag skulle återvända fanns inte förrän några månader innan jag, tillsammans med sambon tog beslutet att flytta tillbaka. Att varumärket skulle komma att återspegla mitt ursprung var däremot inte alls lika förvånande.
”Jag känner starkt för mina rötter, för naturen och för omgivningarna som jag haft lyckan att växa upp i.
Därför var det oundvikligt att mitt egna varumärke skulle komma att få den djupa anknytningen till mitt ursprung.”
PRIO ETT – KUNDERNA OCH MILJÖN
Kläppis målsättning är att vara ett omtänksamt varumärke som värnar om sina kunder och om miljön. ”Vi vill erbjuda högsta kvalitét på produkterna och knyta långvariga relationer till våra kunder samtidigt som vi vill göra minsta möjliga åverkan på miljön. Förhoppningen är att Kläppi ska kunna göra mer nytta än skada för vår natur och tillföra en stor dos god design med inspiration från Sveriges natur.”
NAMNET KLÄPPI
Kläppi betyder “unge” på Meänkieli, ett snart bortglömt språk från Norrlands inland. Här finns fortfarande spår av orörd natur och en och annan människa som inte glömt bort hur viktigt det är att bevara vår natur och djuren som trängs i skogarna runt omkring oss. Ett mer passande namn till det här företaget skulle vara svårt att hitta.